image
hl1

Samodzielność przedszkolaka

Czym jest samodzielność?  

Już od momentu urodzenia człowiek jest w porównaniu z innymi istotami najbardziej niesamodzielny i uzależniony od pomocy dorosłych np. rodziców. To tylko dzięki troskliwej opiece najbliższego otoczenia może przeżyć pierwsze lata. Lecz z każdą chwilą życia stopniowo powstaje  u dziecka potrzeba coraz większej samodzielności, a w konsekwencji dążenie do pełnej autonomii. Samodzielność jest ważną potrzebą rozwojową każdego dziecka. Poprzez podejmowanie prób  i gromadzenie doświadczeń, dziecko stopniowo opanowuje niezbędne w życiu umiejętności, rozwija swoje możliwości, poznaje własną odrębność i kształtuje tożsamość. Samodzielność jest cechą,  która rozwija się etapami i przechodzi od niższych do wyższych form. Pierwsze jej oznaki pojawiają się u dziecka około pierwszego roku życia. Już wtedy możemy zaobserwować próby dążenia  do samodzielności, kiedy to stara się pokonywać pierwsze trudności związane z nauką chodzenia  czy pierwsze próby samodzielnego jedzenia. W dalszym etapie, potrzeba samodzielnego działania  jest jeszcze silniejsza – wyraża się w tzw. buncie dwulatka, który dobitnie sygnalizuje „Ja sam/sama”, choć nie zawsze jego chęć działania jest adekwatna do możliwości. I to tu pojawia się niezwykle ważna rola otoczenia, które samodzielność dziecka może rozwijać lub ograniczać, a nawet tłumić.

JAKIE CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE (samodzielność praktyczna)  POWINNY OPANOWAĆ PRZEDSZKOLAKI?

3 i 4 latek potrafi;
– rozsunąć zamek w kurtce,
– rozpiąć ubranie zapięte na zatrzaski,
– zdjąć luźną bluzę przez głowę i inne rozpięte części garderoby,
– odkręcić i zakręcić kran
– umyć samodzielnie twarz i ręce i je wytrzeć,
– załatwiać się do toalety i spuścić wodę,
– nalać wodę do kubka, mieszać w kubku, talerzu łyżeczką,  
– jeść łyżką i widelcem posiłek,
– zgłaszać potrzeby fizjologiczne,
– włożyć buty, pantofle, kurtkę,  
– wydmuchać nos w chusteczkę. 
 
5 i 6 latek potrafi:
– zapiąć i rozpiąć ubranie na guziki,
– myć się samo w kąpieli,
– nakładać pastę na szczoteczkę, samodzielnie myć zęby,
– prawidłowo zakładać wszystkie części garderoby,
– zapinać pasek lub buty z klamerką,
– przewlekać pasek przez szlufki,
– zapinać ubrania na zatrzaski,
– wkładać rękawiczki, 
– wiązać i rozwiązywać sznurowadła,
– ma nawyk (nie trzeba mu przypominać) mycia się przed posiłkami, po wyjściu z toalety, po spacerze, czy zabawach w ogrodzie. 

mgr Barbara Zając